CD Recensies

ELSNER: KAMERMUZIEK, MIS

Elsner: Polonaises voor viool en piano in D, D. Es; Vioolsonates nr. 1 in F op. 10/1, 2 in D op. 10/2/ Pianotrio in Bes op. 1 ‘Grande sonate’; Pianokwartet in Es op. 15 ‘Grand quatuor’; Strijkkwartet in d op. 8/3; Mis in G op. 75. Józef Kolinek (v), Piotr Nowicki (va), Zbigniew Kryminski (vc), Elzbieta Karas-Krasztel (p), Adrian Kreda (p), Prima Vista kwartet, Justyna Reczeniedi (s), Katarzyna Kiszewska (ms). Piotr Hausenplas (vc) en Roman Perucki (org). Dux DUX 1555/6 (2 cd’s, 1u. 58’29”). 2010, 2017
 
Wie zich in de biografie van Chopin heeft verdiept, zal zich de naam van de Poolse componist Józef Antoni Franciszek Elsner (1769 - 1854) als zijn leraar herinneren. Verder is buiten eigen land nooit veel aandacht aan hem besteed. Elsner maakte vooral naam als componist van opera’s en kerkmuziek, voornamelijk missen.
Maar hij blijkt ook veel te hebben gedaan voor de eigen Poolse ontwikkeling van kamermuziek en gaf daarbij zelf het goede voorbeeld, zoals deze ter gelegenheid van zijn tweehonderdvijftigste verjaardag gemaakte opname laat horen. Dan kan ook worden vastgesteld dat hij daarbij ook graag Poolse volksmuziek gebruikte wat de werken een nationalistisch tintje geeft.
Grote termen schuwde hij daarbij niet, want het in Wenen gepubliceerde Pianotrio draagt voluit de titel ‘Grande Sonate pour le clavecin ou Forte-piano avec accompagnement d’un violon et violoncelle obligé’. Dat geeft meteen de hoofdrol van de piano duidelijk weer in dit model naar Haydn en Mozart. Het Poolse karakter blijkt goed uit het Rondo.
Aardig dat er behalve kamermuziek ook nog een korte Mis (18’44”) is toegevoegd.  
Over het geheel genomen is gelukkig sprake van heel gedegen vertolkingen. Meer van Elsner (Missen) verscheen o.a. in de reeks Musica claromontana (Dux DUX 0354).