CD Recensies

FAURÉ ET SES POÈTES, MÉLODIES

Fauré et ses poètes. ‘Le papillon et la fleur’ op. 1/1; ‘Rêve d’amour’, ‘Chant d’automne’ op. 5/1,2; ‘Chanson du pêcheur’ op. 4/1; ‘Tristesse’, ‘Aubade’ op.6; ‘Barcarolle’ op. 7/3; ‘Au bord de l’eau’ op 8/1; ‘Après un rêve’ op. 7/1; ’Sérénade toscane’ op. 3/2; ’Sylvie’ op. 6/3; ‘Les Berceaux’, ’Notre amour’, ‘Le secret’’ op. 23; ‘Aurore’, ‘Les roses d’Ispahan’ op. 39; ’Nocturne’ op. 43/2;’Les présents’, ‘Clair de lune’ op. 46; ‘Larmes’, ‘Au cimetière’, ‘La rose’ op. 51; ‘Mandoline’, ‘En sourdine’ uit Cinq mélodies de Venise op. 58; Sér´´nade: Le bourgeois gentilhomme; ’Soir’ op. 83/2; ‘Accompagnement’, ‘La fleur qui va  sur l’eau’, ’Dans la forêt de septembre’ op. 85; ‘Le don silencieux’ op. 92; ‘Chanson’ op. 94. Marc Mauillon (b) en Anne le Bozec (p). Harmonia Mundi HMM 90.2636 (73’09”). 2019

Fauré schreef zijn eerste lied Le papillon et la fleur als schooljongen en zijn leraar Saint-Saëns maakte daar een spottend tekeningetje op het manscript bij. Dit charmante lied markeert het begin van een een interesse in de mélodie (het Franse kunstled) die Fauré zijn leven lang bijbleef.

Met Fauré’s uitzonderlijke gave voor melodie, de intieme connectie tussen zijn muziek en de subtiliteit en flow van de Franse taal en zijn perfectionisme op het gebied van het uitwerken van muzikale ideeën leek het genre welhaast voor hem gemaakt.

Gedurende zestig jaar ontwikkelden de liederen van Fauré zich van het tonale perspectief van de negentiende eeuw en de decoratieve schoonheid van de art nouveau naar impressionistisch symbolisme en, uiteindelijk, het onafhankelijke pad van de twintigste eeuwse muzikale visionair.

De dichterlijke vernieuwingen van mensen als Hugo, Verlaine en Baudelaire pasten precies in zijn kraam en wanneer deze door Fransen worden gezongen is alleen daarmee al veel gewonnen. Maar de heldere bariton Marc Mauillon die eerder meewerkte aan een opname van Michel Lamberts Leçons de ténèbres (Harmonia Mundi HMM 90.2363/4), maar eveneens aan een opname me Virelais, Ballades en Rondeaus van Machaut (Eloquentia EL 1342) maakt er ideaal begeleid door Anne le Bozec iets bijzonders van.