CD Recensies

KAPOESTIN: KWINTET- EN KWARTET VOOR PIANO EN 4 SAXOFOONS; DUO

Kapoestin: Kwintet voor piano en saxofoonkwartet op. 89a (bewerking Pianokwintet, Enzel); Saxofoonkwartet op. 88a (geautoriseerde bewerking van Strijkkwartet op. 88); Duo voor saxofoon en cello op. 99. Elisaveta Blumina (p), Peter Bruns (vc) en Christoph Enzel (sax) met Clair obscur. Capriccio C 5369 (54’12”). 2018

De muziek van Nikolai Kapoestin (1937) kwam aanvankelijk onder de aandacht nadat pianisten als Nikolai Petrov (Olympia OCD 280), Steven Osborne (Hyperion CDA 67159) en Marc-André Hamelin (Hyperion CDA 67433) opnamen met werken van hem hadden gemaakt.

De details van zijn leven zijn snel samengevat, Hij werd in 1937 in Gorlovka in de Oekraïne geboren, studeerde af in 1961 aan het Moskou’s Conservatorium bij Alexander Goldenweiser en profileerde zich als veelzijdig pianist met grote belangstelling voor jazz. Geen wonder dat hij hij daarin ook thuis werd, een kwintet vormde eb bij Juri Saulski’s ‘Central artist’s club big-band’ optrad en later met Oleg Lundstrems ‘Jazz orkest’. 

Geen wonder dat zijn werken van het crossover genre zijn, maar dan wel in de beste betekenis van die term. In ieder geval klinkt ze oorspronkelijk. Dat de saxofoon - solo of als kwartet - daar mooi in past, is wel duidelijk.

Goede voorbeelden van de fusie tussen vorm en stijl zijn het Kwintet en het kwartet. In het Kwintet uit 1998 is het allegro vol grootse gebaren en een waterval van jazz roulades van de piano. Het tweede deel is een hoekig scherzo dat in een wip voorbij is. Het heel mooie lento dankt zijn schoonheid vooral aan de vier saxofoons in een romantische bevlieging en het allegro non troppo tot besluit is een ware tour de force met een mengeling van klassiek en jazz-rock. Het zal de vertolkers, zo niet de luisteraars vrijwel ademloos maken. 

Van het Strijkkwartet uit 1998 zou een opname van de originele versie welkom zijn, maar de vier saxen zijn een goede vervanging. Het Duo voor altsax en cello is een stuk uit 1999.

 

De van origine Russische pianiste Elisaveta Blumina weert zich even krachtig in de eerder solistische en de meer begeleidende rol en cellist Peter Bruns weet precies wat van hem wordt verwacht in het Duo. Het uit Jan Schuler-Bunert (s), Maike Krullmann (a), Christoph Enzel (t) en Kathi Wagner (b) bestaande Clair obscur is een uitstekend en veelzijdig ensemble dat voor een goed sluitend geheel zorgt.